aşırı düşünme psikolojide…
geniş bir yolda rahat yürürsün, ucurumda olsa o düşeceğinden
korkarsın ve yalpalayarak yürürsün
mevlana
düşünceler deveyi süren kişidir, sen de bir deve gibisin
düşünceler nereye çekerse oraya gidiyorsun
mesele onun buyruğuyl a dehareket etmemek
kendin kontrol etmek
olumlu düşünmek…insan kendini kötü kelimelerle ifade etmeye
başladığı anda kendini aşağıya çekiyor
acılar sana misafir oalrak gönderildi
onları iyi misafir et, onlardan öğrenmeye çalış
onlarla olgunlaş der tasavvuf felsefesi
kemal sayar hoca
biizm kendi kusurlarımızla yüzleşmemizi öğütlüyor
insan kendisiyle yüzleşmeden, kendi karanlık noktalarını göremeden
insan kendi uçurumlarını farkedemeden kemalat yolunda adım atamaz
yeni çıkansakalına bığıgına aşık olan kişi
ölünceye kadar bu daireden dışarıya adım atamaz
insan manevi boşluğunu kendine sevdalanarak, kendi benliyiğini
yücelterek aşmaya çalışıyor
o da deniz suyu içerek susuzluğu gidermek gibi bişey
ne akdar kendimizden bahsedersek, o kadar kendimize yabancılaşıyoruz
temel mesele, tasavvufi psikolojinin de bie öğrettiği şey
ben dememeyi başrabilmek, sen ya da siz demeyi başarabilmek
bilmek için sevmek, yanmak gerekir
kendi varlığnı ateşe açacak akdar gözü kara olmak gererekir
isnanı yaşantıyla terbiye eden
mevlana
dinin içine çer çöp düşüer
yeterki onu orda tutma
hayta yapabiliriz, yeter ki tekrarlamamya gayret edelim
böyle düşününce , kendi kusurlarımıza da hoşgörüyle bakarız
cemalnur sargut hoca
insanın özü ihmal edip formdan ibaret zannetmesi herşeyi
insan kendi varlık alanı içinde kalırsa kendni gerçekleştiremez
külli akıl der mevlana, kollektif şuur der bazı psikologlar
filozoflar şundan bahsederler
eğer bir kişi kendi cüzi, sınırlı aklını aşıp, külli ve faal akılla irtibat kuramazsa
o işi gerçek anlamda ne sanatçı ne filozof olabilir
sınırlı benliği aşması lazım
musikiyi insanın bilinçaltına geçmek iin bir öncül oalrak koyuyor
ilham insana sınırlı bilindik tecrübesinden gelmez
hangi büyük sanatçıya müzisyene baksanız tarihte, kendi
sınırlı benliğini aşarak bişeyler meydana getimiştir
kendi benliğinde kalırsan, bir damla su gibi buharlaşırsan
eğer o damla denizine ulaşırsa, damla yok olmuş gibi gözükür ama
deryayı bulur…mevlana
beni ceviz kabuklarının sesiyle konuşanlar nereden anlasın
ben o ceviz in içiyim, beni yemeyen nereden bilsin
çamaşırı önce ıslatıyosun sonra kurutuyosun yıkamak için
madem sonra kurutacaksın neden ıslatıyorsun…başka türlü temizlenmiyor
seni de hep methederlerse nasıl temizlneceksin
ara sıra citilen ara sıra acılar olsun
bazen işte beni temizleyen insan diye ona sevgi duymaya başlıyorsun
hem baş gözünü hem de kalp gözünü ifade eder, kuranda görmedin
mi dediğinde mesela
manayı ötelere iten okuma bize çok kötü şeyler yaptı
2.30